Tuesday, June 8, 2010

Sakit~

Rasa nk demam..huhu..pagi2 ke kelas was a not a good day to start..sebelum naik lrt ok je.once dah naik, saya dapat sit betul2 bawah aircond.Lrt yg saye naik ni yang baru nye tu.yang lebih panjang..aduh,aircond dia tu sejuk..sampai tudung terbang2 nk gambarkan betapa kuatnya angin aircond.perubahan suhu dari panas ke sejuk yg teramat buat badan tekejut.baju kot yang ada pun tak mampu nk ilangkan sejuk.i wonder how one of the old chinese lady who wear a skirt and short sleeves 'kemeja' can stand in front of me tanpa nampak apa2 riak wajah dia yg menunjukkan kesejukan sedangkan boleh nampak baju dia tu terbang2..30 minit dalam lrt menggigil.turun2, cuaca luar agak warm.berjalan jauh dan mengeluarkan peluh buatkan badan rasa sedikit ok.sampai kat satu tempat nk kene lintas jalan..berduyun2 bas lalu + asap hitam.saya tutup mulut dan hidung dengan kot yang saya tanggalkan masa nk berjalan.Malangnyeeee...sebelum tutup dah tersedut asap busuk tu..

FYI, saya agak sensitif dengan apa-apa bau yang menjadi perosak paru-paru sebab saya ada semput..effects dari asma masa kecil.So bermula lintas jalan, sampai lah masuk kelas..saya dah alami kesukaran bernafas..kalau anda nk bayangkan..cuba tutup hidung dan ambil nafas guna mulut..tarik dalam2222222 sampai hujung..anda tak rasa apa-apa kan?..tapi macam tu lah cara saya bernafas setiap kali.kalau tarik nafas mcm biasa, boleh rasa mcm orang tengah tekup mulut kita dengan kain.Mcm da hujung nyawa. Jadi bersyukurlah anda semua sebab boleh bernafas dengan baik tak mcm saya.

Then masuk je kelas,suhu aircond agak sederhana tapi saya terpaksa pakai kot sebab kesukaran bernafas buat seluruh badan saya sejuk dan menggigil.habis 1 litre air yang saya bawak di minum dalam kelas utk memudahkan pernafasan saya.duduk pun tak tentu arah.kejap sandar kat kerusi, kejap kendurkan badan ke depan(kat meja).kejap senget ke kanan.kejap ke kiri.kejap goyang2 kaki. Tapi bagi seorang kawan saya, dia dah boleh tau yang saya semput bila dia tengok saya banyak kali menguap.Name dia Siti Khadijah.Kakak saya kat UIA selama 5 tahun. :) Masa awal2 dulu, dia selalu marah saya bila saya asik menguap masa dia tengah mengajar.ingat lagi masa tu dekat matriculation.kejap2 menguap..menguap bukan sebarang menguap..tarik napas baik punya..tensyen dia.ye lah mana suka kan orang mengajar, anak muridnye menguap terang2 macam bosan sangat dia mengajar. Tapi lama2 dia tahu sebenarnya saya semput teramat. hehe..tpi kita dah terpisah kerana cita-cita dan hala tuju yang berbeza..u'll always in my heart kakak..ur a so 'sweat'..hahahahaha...


Berbalik pd kisah tadi,Masa rehat pulak saya on facebook.Tiba-tiba ada inner force yang minta saya bukak fb.Rupanya ada orang tengah down. Bila dah tau dia tengah down di saat saye sedang semput..makin tak bernafas lah saye.wahaha..terus amik angin dekat luar..n relax + cool down...bila kelas mula alhamdulillah boleh fokus.Habis kelas je terus balik rumah, cari tuan punya badan yang tengah down ni..hehehe..apatah saye merepek kat dia.bajet mcm beri semangatlah.tatau lah dia makin bersemangat ke..tak rasa apa2 ke masa baca msg saya tu.kekeke..Biasalah,saye sendiri tahu saya suka membebel tak berenti.Kawan2 pun dah malas nk layan.Dan saya sendiri tau bila kawan saya malas nk layan, saya perlu berenti.wahahaha..dah biasa jadi tak terasa apa pun.. ;)

hurm, saya ada ckp pasal dai'e n etc dengan dia..he's strong enough to be a dai'e to someone else.Not like me, im still being a dai'e to myself.to improve my self yg masih lemah.betapa sukarnya nk ubah diri ni.bertahun2 juga ambil masa utk kuatkan dalaman.Untuk jadi seperti sekarang.Semua perlukan kekuatan dalaman. No more khansa yang bad temper, no more khansa yang cepat mengamuk dan rebellious, No more khansa yang tak dengar kata umi n abah, No more khansa yang sentiasa rasa diri sendiri betul dan boleh buat keputusan sendiri...Saya tau masih ada sedikit sebanyak sifat2 tu.Tapi dah berkurang alhamdulillah.Im a jovial person, who can motivate my ownself to be better..but still my inner self is weak..im a dai'e to my self and i must change myself to be a good example to my family and friends.Walaupun kawan2 cakap saya contoh yang baik buat kawan2.but i never think that way.im not good enough to be an example..work harder khansa!!!~~..dah2.penat merepek..


now 8.08pm but dah ngantuk...zzzzzZZzzzZZZzZzzzzzzzzzz................

No comments:

Post a Comment